Cikksorozat: A vállalatunk arcai - A tökéletes logó (első rész)
Lehet nem gondolnánk, de az üzleti életben is ugyan olyan fontos az első benyomás, mint a mindennapi életben. Leendő partnereink, vevőink elsőként cégünk arculatával találkoznak, legyen az a logónk, névjegykártyánk vagy weboldalunk. Sokszor az első benyomás az, ami eldönti a vásárlást, szolgáltatásunk igénybevételét. Érdemes tehát még vállalkozásunk indításakor időt és energiát szánni az arculati elemek kialakítására.
Most induló cikksorozatomban a cégarculat elemeiről szeretnék bővebben írni Nektek, azzal a céllal, hogy széleskörűbb tájékoztatást nyújtsak a márkaépítés fontosságáról. Első cikkemben arról olvashatsz, hogy milyen egy jó logó és miért fontos, hogy rendelkezzünk vele.
A logó azért is nagyon fontos, mert ez fogja képviselni termékünket/szolgáltatásunkat minden offline és online platformon. Egy jó logó bizalmat ébreszt ügyfeleinkben, éppen ezért sokat számít, hogy milyenre sikeredik. Ha vállalkozásodnak még nincs egy kialakult egységes arculata, tegyél azért, hogy mindenki megismerhesse terméked/szolgáltatásod! A logó ebben tökéletes segítség lesz! De milyen is egy jó logó?
Ha röviden, tömören kéne jellemeznem, azt mondanám, hogy a logó a céged arca, ami mindig az első sorban áll és ez az, ami először az emberek eszébe jut a márkádról. Ezért fontos, hogy megtervezésére is nagy figyelmet fordítsunk. Hogy eldönthessük, hogyan kezdjünk neki logónk megtervezésének, nézzük meg (példákkal), milyen típusait különböztethetünk meg!
Logótípusok:
Cégneves logó
Két típusuk van: a betűszavas és teljes neves logók. Ezek tipográfia alapú logók, nem szerepelnek bennük képek, csak betűk. A logóknak ez a típusa az egyszerűségről szól, megkönnyítik az emberek számára is a cég azonosítását. A betűszavas logókra jó példa az HBO, NASA logója, amely a cég - egyébként igen hosszú – nevének első kezdőbetűiből alkotott betűszó. Ezeknél a logóknál fontos, hogy milyen betűtípust használunk, mert egyedül a forma és a szín, ami megkülönböztető erővel bír. A teljes neves logóra pedig kitűnő példa a CocaCola, melynek egyedi tervezésű betűtípusa összetéveszthetetlen és tökéletesen megkülönböztet.
Márkajelek, szimbólumok
Ikon vagy grafika alapú logók, mint az Apple almája, a Nike pipája vagy a Twitter madara. Mindkét logó annyira elterjedt, hogy ha meglátod egyből tudod, melyik cégről van szó. Ilyen egy igaz márkajel - egy kép, aminek nincs szüksége a márkanévre, az emberek tudják, miről szól. Válaszd ezt a logótípust, ha egy kép jól át tudja adni a céged lényegét.
Absztrakt képek
A kép ebben az esetben nem egy felismerhető szimbólum, mint az előző esetben, hanem egy elvont forma. Erre jó példák: Pepsi, Audi. A cél ezeknél is a márka leírása egy képpel, de ahelyett, hogy egy ismert szimbólumot választanánk, megpróbálunk valami teljesen egyedit alkotni. Ide sorolhatjuk még a különböző figurákat, melyek sokszor színesek, vidámak, könnyen ki tudják fejezni a céged lényegét. Egy fontos dolgot azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni: a figurás logók nem minden esetben állják meg önállóan a helyüket a marketing-anyagokban, sokszor érdemes kombinálni a márkanévvel.
Kombinált logók
A képek és a szövegek együttes alkalmazását értjük alatta. Ez a megoldás azért előnyös, mert a kép és a szöveg együtt erősítik a márkádat. A későbbiekben a márkanév el is hagyható, mert az emberek a képet látva már egyből a márkanévre asszociálnak. Erre a típusú logóra kitűnő példa a Burger King vagy az Adidas logója. A kombinált logók közé sorolhatók még az emblémaszerű logók, melyeket általában egyetemek, iskolák is előszeretettel alkalmaznak, de ilyen a Starbucks logója is. Ennek egyetlen hátránya, hogy sokszor a kép nem állja meg önmagában a helyét, mivel az embléma eleme a szöveg is. A Starbucks logója ebből kivétel, köszönhetően a modernizálásának.
Miután megismertük a logótípusokat, nézzük meg mi is a tökéletes logó receptje? Ami mindenképpen kell bele:
1.Egyszerűség – erre nincs is jobb példa, mint a Nike logója. Csak egy pipa, de mégis mindenkinek a márkanév jut eszébe róla. Az egyszerűség titka, hogy a logó már nem tartalmaz semmilyen szükségtelen vagy feltűnő elemet – letisztult és végtelenül egyszerű.
2.Világos üzenet – egyértelműen átadja az üzenetet, ránézésből tudjuk, miről szól. Gondoljunk csak a Disney logójára – 3 fekete kör, mégis elmond mindent – persze ehhez sokszor szükséges a márka ismerete is.
3.Egy csipet eredetiség – akkor különbözhetünk csak igazán a többiektől, ha formavilágot és betűtípust tekintve is teljesen egyedi logóval rendelkezünk.
4.Megfelelő forma – nem gondolnánk, de az egyes formáknak jelentése van, ezért a logótervezéskor megéri ezeket figyelembe venni. A kör alakú formák pozitivitást, barátságot sugároznak, emellett kifejeznek nőiességet és titokzatosságot is. A négyzetekhez az erő, biztonság, hatékonyság társul, valamint egyes szakirodalmak szerint szimbolizálják a tudományt, vallást is. A háromszög az izgalom, kockázat jeleit hordozza, de emellett stabilitást is üzen. A spirál jelentése növekedés, kreativitás, nyugalom és intelligencia. A függőleges vonalakat tartalmazó logók férfiasságot, erőt és agressziót fejeznek ki, míg a vízszintesek közösséget, nyugalmat jeleznek. A természetközeli formák eredetiséget, egyensúlyt, frissességet éreztetnek a befogadóval. Az absztrakt formák ugyanakkor egyediséget, precizitást fejeznek ki.
5.Szinek használata – ahogy a formáknak, természetesen a színeknek is nagy szerepe van a logóban. Sőt még nagyobb, hiszen a színválasztáson sok múlik, ugyanis kutatások bebizonyították már, hogy a vásárlók sokszor a színek alapján döntenek. Éppen ezért fontos ismernünk a színek pszichológiáját. A színeknek megvan tehát a hozzájuk társított jelentésük, amit az alábbi kép jól szemléltet is.
6.A betűtípus – sokszor nehéz a kiválasztásuk, de megéri időt szánni rá, ugyanis nagymértékben hozzájárulnak a logó összképéhez.
Ez a hat tényező elengedhetetlen egy jó logó összeállításához, azonban van még két dolog, amire fontos figyelnünk. Az egyik a fájl formátum. Ugyanis annak függvényében, hogy hol szeretnénk használni a logót különböző formátumú logókra lesz szükségünk. A nyomdai anyagokhoz (plakátok, brosúrák, roll-up-ok stb.) ajánlott vektorgrafikus verziót használni (.eps, .ai) ugyanis a vektorgrafikus logó lehetővé teszi, hogy a végtelenségig nagyíthassuk fel őket anélkül, hogy elmosódnának. Azonban, ha digitálisan használjuk, weben vagy egyéb felületeken, szükségünk lesz a .png típusra is – a logó háttér nélküli kivitelezése – így bármilyen színű háttérre ráhelyezhető lesz. A másik tényező, amire érdemes figyelnünk az időtálló megjelenés. A divat, a trendek folyamatosan változnak, ezért nem árt időközönként a logónkat is felújítani, azonban a főbb formai elemekhez ne nyúljunk, csak minimális változtatásokat tegyünk!
Most, hogy körbejártuk a témát nem maradt más hátra, mint megtervezni a logódat! De mennyibe is kerül egy ilyen logótervezés? Nagyobb cégek 80-100 ezer forintot is elkérnek érte, azonban találni a piacon pénztárcabarátibb megoldásokat is! A szabadúszó designerek amellett, hogy szívvel lélekkel dolgoznak egy-egy logón, mindig a megrendelő elégedettségét tartják szem előtt. Nem kell tehát százezreket költeni egy ötletes, grafikailag minden szempontból tökéletes logóért!
A L’art Design célja, hogy magas minőségű, személyre szabott grafikai szolgáltatást nyújtáson elérhető áron. Küldetésünk, hogy kimeríthetetlen kreativitásunkkal és több éves tapasztalatunkkal segítsük a low budget vállalkozások, startup-ok arculatának tervezését.
Van már ötleted a tökéletes logót illetően? Vagy nem tudod hol is kezd el az ötletelést? Keress minket bizalommal és megtaláljuk közösen a megoldást!
Elérsz minket social media oldalainkon vagy e-mailben:
e-mail: lart.dsgn.hu@gmail.com